Tijdens de vriendinnendag, die, hoorde ik, weer prima door de Damescommissie was georganiseerd, ontdekte een van de deelneemsters dat haar bal was beschadigd. Er zat een deukje in. Mocht ze nu wel of niet een nieuwe bal pakken en spelen?
De regels zijn daar duidelijk in. Regel 4.2 gaat over de bal waarmee je een ronde mag spelen en ook over beschadigde ballen en of je die wel of niet mag vervangen en zo ja, wanneer en hoe.
In beginsel moet je de hole uitspelen met de bal waarmee je op die hole hebt afgeslagen. Maar dat kan natuurlijk niet altijd want we slaan weleens een bal naar een plaats waar we helemaal niet willen zijn. Zoals out of bounds of in de rough. Ook de hei tussen hole 3 en 9 is een beruchte plek. En wat dacht je van het water?
Ligt je bal out of bounds of heb je hem na 3 minuten zoeken nog niet gevonden en is hij dus verloren, dan mag je een nieuwe bal in het spel brengen. Ook als je bal die in een hindernis ligt en niet meer gespeeld kan worden, mag je een nieuwe bal uit je zak pakken. Overigens ga ik hier even niet in op de manier waarop je het spel dan moet hervatten. Daarover heb ik het vaker gehad en ik vermoed zomaar dat ik het er nog wel eens over zal hebben.
Overigens mag je op iedere hole een nieuwe bal afslaan. Je hoeft dus niet, mits je je bal niet kwijtraakt of zo, de hele ronde met dezelfde bal te spelen. Al is dat natuurlijk wel een uitdaging om het wel te doen.
Maar nu is je afslag keurig op de fairway beland en voordat je je volgende slag doet, zie je iets vreemds aan je bal. Het lijkt wel of hij beschadigd is. In dat geval mag je je bal oppakken (wel eerst markeren, anders kost het je een strafslag!) en goed bekijken. Je mag hem niet schoonmaken. Zie je nu een duidelijke barst of insnijding, dan is dat en reden om een nieuwe bal te mogen slaan. Die plaats je dan op de plek waar je beschadigde bal lag (die plek heb je immers gemarkeerd, dus dat is geen probleem). Let wel: het gaat om een duidelijk zichtbare barst of inkeping. Dus niet om een deukje omdat een paar dimpels zich hebben verenigd tot één grotere of omdat de bal krassen of schrammen vertoont of alleen de verf is beschadigd of verkleurd.
Stel nu dat je bal beschadigd is en een scheur vertoont maar je hebt het niet door. Dan speel je gewoon door. Maar bij de slag die je dan doet, vliegt je bal in twee stukken door de lucht. Wat nu?
In zo’n geval speel je natuurlijk niet door (met welke helft zou je dat moeten doen?). De slag die je hebt gedaan, telt niet en je plaatst een nieuwe bal op de plek waar de oorspronkelijke bal lag. En tref je je bal in stukken aan, dan mag je hem natuurlijk gelijk vervangen.
Fred van der Kade
Regelcommissaris