Vorige maand hoorde ik iets over een discussie die een aantal spelers voerde over een situatie waarbij een bal in een bunker was beland en dan ook nog in een plas water lag.
In die discussie bleken een paar regels de revue te passeren en dat leverde alleen maar meer onduidelijkheid op. Hoe zit het nou echt?
Een plas water hoort natuurlijk niet in een bunker maar na een flinke regenbui of aanhoudende regen gedurende een tijdje, is dat niet te voorkomen.
We kunnen nu rustig spreken van tijdelijk water en dat is, volgens de definities van de golfregels, een abnormale baanomstandigheid.
Hoe je daarmee omgaat, lees je in regel 16. Het komt erop neer dat je zo’n omstandigheid mag ontwijken zonder straf (of met een strafslag, daar kom ik zo op).
Regel 16.1c gaat over de situatie dat een bal in een abnormale baanomstandigheid in een bunker ligt. Je mag dan zonder straf dat water ontwijken door het dichtstbijzijnde punt zonder enige belemmering te kiezen en dan de bal te droppen (binnen 1 stoklengte, niet dichter bij de hole). De bal moet wel in de bunker worden gedropt en ook daarin blijven liggen. Vind je dat punt niet, dan mag je ook zoeken naar het punt dat je zo min mogelijk last hebt van het water. Ook nu niet dichter bij de hole, droppen binnen 1 stoklengte en de bal moet in de bunker blijven. Dat kan betekenen dat de bal nog net in water ligt of jij in het water staat, maar in ieder geval speel je nu zonder strafslag verder.
Er is echter nog een andere mogelijkheid, maar die kun je niet zonder straf gebruiken.
Het kost je 1 strafslag en je gaat dan op de lijn van de bal en de vlag naar net zover naar achteren als jij wilt, buiten de bunker, en dropt de bal op de lijn.
Dit zijn de enige twee mogelijkheden die je hebt om een abnormale baanomstandigheid in een bunker te ontwijken. Dus niet terug naar de plaats waar je je laatste slag hebt gedaan of in de bunker ver achteruit. Zou je dat doen, dan speel je de bal van de verkeerde plaats en dat kost je twee strafslagen.
In de discussie kwam ook naar voren dat je de bal onspeelbaar kunt verklaren. Dat klopt maar dan doe je jezelf mogelijk wel tekort. Een bal onspeelbaar verklaren kost je minimaal 1 strafslag. Maar als je bal in een bunker ligt, heb je wel vier mogelijkheden om verder te gaan:
Je bal onspeelbaar verklaren mag altijd, ook als hij in een abnormale baanomstandigheid ligt. Maar wees je ervan bewust dat we hier met twee verschillende regels te maken hebben en die hebben allebei hun eigen mogelijkheden.
Fred van der Kade
Regelcommissaris