Hoe zit dat nou eigenlijk?

Nieuws
Home / Nieuws/ Hoe zit dat nou eigenlijk?

Putten en sprinklers

Over vaste obstakels heb ik al een paar keer in deze rubriek geschreven. Dit keer doe ik dat weer maar ga dan nader in op de afwateringsputten die je overal in de baan vindt en sprinklers. Ook die zie je in de baan maar vooral ook rond de greens. Mag je die ontwijken en hoe doe je dat dan?

Ik denk niet dat ik ook maar iemand iets nieuws vertel dat als je je bal terugvindt op een put of sprinkler je deze mag ontwijken. Nou ligt zo’n put altijd lager dan de fairway. Logisch, anders loopt het water niet weg. Dus loopt het gras ook aan alle kanten af naar de put. De vraag die ik kreeg, was of die schuine kant ook bij de put hoort en je dus ook mag droppen als je bal vlak naast die put ligt.

Volgens de definitie in de regels is een vast obstakel elk obstakel dat niet kan worden bewogen zonder onredelijke inspanning en zonder beschadiging van de baan. Dat alleen al maakt dat alleen de ijzeren put zelf een vast obstakel is en niet de grond daaromheen. En om discussie helemaal uit te sluiten, heeft de R&A er een zogenaamde clarification aan toegevoegd. In die verduidelijking staat dat alle grond om of over een vast obstakel geen deel uitmaakt van dat obstakel.

Dus ligt je bal op dat schuine deel maar heb je er geen last van in je swing of stand, dan moet je de bal spelen zoals hij ligt. Heb je wel last van die put, dan bepaal je het dichtstbijzijnde punt waarbij je geen last meer hebt (niet dichter bij de hole) en dropt je bal dan binnen 1 stoklengte, zonder straf.

Hetzelfde geldt voor sprinklers, al is daar geen sprake van dat daar een aflopende rand omheen zit. Maar sprinklers kunnen wel vervelend zijn als ze vlak naast de green liggen en dan ook nog in je speellijn. Zo’n situatie werd mij voorgelegd bij de green van hole 7. Aan de achterkant van de green, bij het aflopende deel naar de bomen en het pad, ligt een sprinkler vlakbij de rand van de green. Een speler had daar last van want de sprinkler lag in zijn speellijn. Mocht de speler nu zonder straf die sprinkler ontwijken?

Nee, als een vast obstakel alleen maar hinder geeft omdat hij in je speellijn ligt, mag je dat obstakel niet zonder straf ontwijken. Maar, kreeg ik te horen, op andere banen mag dat wel.

Ja, dat kan. Er bestaat een plaatselijke regel (F-5.1) die daar een mogelijkheid biedt. Die regel zegt dat als je bal in het algemene gebied ligt, een vast obstakel in je speellijn ligt binnen twee stoklengten van de green en binnen 2 stoklengten van de bal, dan mag je dat obstakel zonder straf ontwijken. Er moet dus aan 4 vereisten worden voldaan: bal in het algemene gebied (dus niet in een hindernis of bunker), obstakel binnen twee stoklengten van de green én ook nog binnen twee stoklengten van je bal.

Kijk dus goed, als je op een andere baan speelt, naar de plaatselijke regels (local rules) of op die baan deze regel wel of niet geldt. Bij ons geldt hij in ieder geval niet, al sluit ik niet uit dat dat in de toekomst ooit verandert. Maar zo nodig is hij niet, denk ik, want ik ken op onze baan geen andere situatie dan die bij hole 7 waarin je, in het zeldzame geval dat die sprinkler in je speellijn ligt, van de plaatselijke regel profijt zou kunnen hebben.

Fred van der Kade
Regelcommissaris