Hoe zit dat nou eigenlijk?

Nieuws
Home / Nieuws/ Hoe zit dat nou eigenlijk?

De oefenswing

Een paar weken geleden werd ik benaderd door verschillende heren met een vraag over de oefenswing. Wat bleek? Tijdens een ronde had een van de spelers een oefenswing gemaakt en daarbij de bal geraakt, die vervolgens een stukje verrolde. Deze situatie bleek voer voor, zoals ik begreep, een heftige discussie.

In mijn allereerste ‘Hoe zit dat nou eigenlijk?’ heb ik deze situatie ook beschreven maar dat is inmiddels al een aantal jaren geleden. Daarom nog maar een keer:

Laten we eerst eens kijken naar de oefenswing. De definities die in de golfregels staan, omschrijven de oefenswing eigenlijk niet. Dus gaan we eens kijken naar wat de regels over een slag zeggen. Daar staat: de voorwaartse beweging van de club gemaakt om de bal te slaan. Maar diezelfde definitie zegt verder dat geen slag is gedaan als de speler per ongeluk de bal raakt bij het maken van een oefenswing of in de voorbereiding voor het doen van een slag.

Dat lijkt wat verwarrend en was kennelijk ook een van de onderdelen van de discussie. Het betekent dat een oefenswing geen slag is want je hebt niet de intentie om de bal te raken. Is ook wel logisch want anders zou je iedere oefenswing die je doet bij je slagen op die hole moeten optellen. Ik ken mensen die wel vijf oefenswings maken, dus die zouden dan met een score van 18 van een par 3 komen, terwijl ze gewoon par spelen.

Maar wat is er dan wel aan de hand? Je hebt weliswaar geen slag gedaan maar wel je stilliggende bal bewogen. En of je dat nou hebt gedaan tijdens een oefenswing of dat er per ongeluk tegenaan trapt (maar dan weer niet tijdens het zoeken), maakt niet uit.

En op het bewegen van de bal door de speler zelf staat een straf: 1 strafslag.

Dus als je tijdens je oefenswing je bal raakt, krijg je 1 strafslag voor het bewegen van je bal. En je moet die bal terugplaatsen voordat je je slag doet. Doe je dat niet, dan speel je van de verkeerde plaats en dat krijg je de algemene straf. Dat betekent bij strokeplay 2 strafslagen en bij matchplay verlies van de hole. De straf voor het bewegen van de bal telt dan niet.

Afslagplaats en green: Het verhaal over de bewogen bal tijdens de oefenswing geldt zowel in het algemene gebied van de baan, in hindernissen en in bunkers. Maar er zijn nog twee andere gebieden: de afslagplaats en de green.

Als je op de afslagplaats tijdens je oefenswing de bal raakt, is er niks aan de hand. Je had immers niet de bedoeling om de bal te slaan en dus is de bal nog niet in het spel gebracht. Bal terug op de tee (of op de grond) en dat hoeft dan niet eens dezelfde plek te zijn.

Ook op de green geldt dat je, als je bij een oefenput of bij het adresseren (je putter achter de bal zetten) de bal raakt, er geen straf volgt en je je bal moet terugplaatsen. Plaats je hem niet terug of niet op de juiste plek dan kost je dat de algemene straf.

Er is natuurlijk een heel makkelijke manier om niet in dit soort discussies verzeild te raken: maak je oefenswings of oefenputs op afdoende afstand van je bal.

In de regelapp van de R&A, die iedereen natuurlijk op zijn telefoon heeft, staat een kort, Engelstalig, animatiefilmpje. Zoek op Oefenswing en je krijgt dan, onder het kopje Regelzoeker een paar mogelijkheden. Klik op een ervan en je ziet het filmpje.

Fred van der Kade
Regelcommissaris