In deze rubriek dit keer geen foto van een enorme pitchmark of een niet aangeharkte bunker. De redactie ontving van een van de leden de vraag hoe je nou eigenlijk op correcte wijze een pitchmark repareert. Met zijn flightgenoten had hij een discussie of je nou je pitchfork van binnen naar buiten of van buiten naar binnen beweegt.
De juiste manier is: steek je pitchfork vlak naast de pitchmark en beweeg de bovenkant naar de pitchmark toe. Van buiten naar binnen dus. Herhaal dat een aantal malen zodat je de hele pitchmark bent rondgegaan en het ‘gat’ weer dicht is. Druk hem dan voorzichtig even met je putter aan.
Op deze manier voorkom je je de wortels van het gras beschadigt en er een kale plek ontstaat.
En nu we het toch over de zorg voor de baan hebben, is het goed om ook nog eens aandacht te besteden aan het harken van de bunker. Natuurlijk loop je altijd aan de lage kant de bunker in zodat de hoge kant niet inzakt. Met de hark maak je vervolgens niet alleen halen naar je toe – want dan hark je het zand als het ware de bunker uit – maar duw ook het zand de bunker weer in.
Er is nog iets waar we ons allemaal aan ergeren in de baan maar kennelijk lang niet allemaal wat aan doen. Dat is het slaan van een plag. Niks mis mee, maar raap die plag op en leg hem terug en druk hem zacht aan; een kleine moeite.
In een video van de NGF worden al deze drie zaken duidelijk uitgelegd. Die video vind je hier.
FvdK